Co je Metodika 7 kroků?
1. krok - EKOTÝM
Ekotým je základem fungování programu Ekoškola na mateřské škole. Je sestaven z dětí, ale i dospělých (dětí z různých tříd a různého věku, učitelů, rodičů i provozních zaměstnanců mateřské školy). Společně vedete program Ekoškola a naplňujete podstatu 7 kroků na škole.
2. krok - ANALÝZA
Analýza je dalším důležitým krokem, který je třeba udělat na začátku. Analýza vám poskytuje reálnou představu o tom, jaké jsou silné a slabé stránky školy ve vybraných tématech a na co byste se měli zaměřit v Plánu činností.
3. krok - PLÁN ČINNOSTI
Při tvorbě Plánu činností vycházíte z toho, co jste zjistili v Analýze. Hledáte řešení, stanovujete si cíle a plánujete si aktivity, které vedou k nápravě slabých a k udržení silných stránek školy. Na tvorbě Plánu činností se podílí celý Ekotým a další členové školy. Důležité je myslet, již při tvorbě plánu na to, jakým způsobem budete plnění úkolů vyhodnocovat.
4. krok - SLEDOVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ
Pravidelným sledováním a postupným vyhodnocováním Plánu činností zjišťujete, jak si vedete v naplňování jednotlivých cílů a úkolů. Postupně vedete děti k rozvoji dovedností, především posuzovat výsledky své činnosti, pozorovat pokroky, hodnotit úspěchy a zjišťovat příčiny neúspěchů.
5. krok - ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA VE VÝUCE
Cílem environmentální výchovy je seznámit děti s tématy, kterými se zabývají v Analýze, Plánu činností a dalších krocích. Je důležité věnovat tématům dostatek času, aby jim děti opravdu rozuměly a chápaly souvislosti. Tento krok má dětem pomoci pochopit, proč se mají vybraným tématům věnovat.
6. krok - INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
Krok Informování a spolupráce slouží k tomu, aby všichni věděli, co se u vás v Ekoškole děje. Nabízíte všem možnost zapojit se do realizace programu a přispět svými nápady a silami. Stejný cíl má tento krok i směrem ven, kdy oslovujete rodiče, širokou veřejnost, zastupitele i možné finanční podporovatele. Díky stálé spolupráci, informování ostatních a pořádáním zajímavých akcí se do programu postupně zapojuje celá mateřská škola, rodiče i širší veřejnost.
7.krok - EKOKODEX
Ekokodex je společným souborem hodnot a pravidel. Jde o seznam, který ukazuje, co ve škole vyznáváte v rámci jednotlivých témat. Zároveň vám slouží jako návod pro celou mateřskou školu i rodiče, jak se ohleduplně chovat k životnímu prostředí. Ekokodex tvoříte společně průběžně během realizace programu nebo i na jeho počátku.
Sedm kroků Ekoškoly
pro svět lepší, pro svět nový
První krok – to dobře vím
sestavíme EKOTÝM!!!
Druhý krok má pomáhat
slabost, sílu vyhledat.
Třetí krok je plánování,
co vše je tu k udělání.
Čtvrtým krokem musí být
– SLEDOVAT A HODNOTIT
co nedaří a daří se
v té naší Ekoškoličce.
Pátý krok ukáže všem
co dělat víc pro naši Zem,.
Šestý krok jsou informace,
ať se daří spolupráce
s rodiči i okolím,
se všemi to posdílím.
EKOKODEX – to je skok,
tak nazývá se sedmý krok.
Pravidla a jasné kroky
pro naše velké EKO skoky
(text učitelky z Berušek)
4 témata
Odpady
Odpad je věc, kterou stvořilo našich deset prstů a těch deset prstů by si s ním mělo také umět poradit.
učitel Paul Connett
V rámci tématu Odpady se děti učí, jak mohou vzniku odpadu především předcházet, jak s ním je možné dále pracovat a využívájí ho k tvůrčí činnosti. Ve škole pátrají po tom, jaké druhy odpadu třídí, kde mají koše na jednotlivé druhy odpadu a hodnotí vhodnost jejich umístění. Děti také navrhují co by se v tématu Odpady dalo ve škole zlepšit, plánují třídit více druhů odpadu, označují koše nebo třeba tvoří informační materiály pro rodiče.
Inspirace z Ekoškolek na téma Odpady
Jídlo
Raduji se z toho, že jsem něco nemusel koupit.
učitel Petr Ledvina
V tématu Jídlo se děti seznamují, co to je zodpovědná spotřeba jídla a jaké jsou zásady zdravé výživy. Děti zjišťují původ potravin a učí se, proč jsou potraviny z místních zdrojů šetrnější k životnímu prostředí. Samy pátrají, které potraviny mohou získat z blízkého okolí a které se musejí dovézt z daleka. Učí se o důležitosti ovoce a zeleniny pro člověka. Pokud je to možné, zakládáte s dětmi ve školce záhonky a učíte je, jak si mohou např. samy vypěstovat zeleninu.
Prostředí školy
Zdravá zahrada je otevřená kniha, z které se pořád máme co učit.
učitelka Helena Vlašínová
V rámci tématu děti zkoumají vnitřní i vnější prostředí mateřské školy. Pátrají z jakých materiálů jsou jejich hračky, nábytek a herní prvky na zahradě. Počítají, kolik mají rostlin, zjišťují, kdo je zalévá. Navrhujete s dětmi možnosti, jak se mohou do péče o rostliny zapojit. Vyjadřují se k tomu, co se jim líbí nebo co by chtěly ve školce a v jejím okolí změnit. Navrhují úpravy zahrady, zapojují se do pěstování zeleniny nebo bylinek.
Voda
Ne všichni a ne všude si jí váží, teprve její velký nedostatek nebo přebytek k ní obrací pozornost veřejnosti.
učitel Peter Swanson
V tématu Voda děti pochopí význam vody a proč je důležité vodou šetřit. Dozvědí se, odkud se bere voda v kohoutku v jejich škole a kam putuje voda odpadní. Zamýšlejí se nad rozdílem mezi vodou z kohoutku a vodou balenou. Seznamují se s principy šetrného úklidu. Děti ve škole zjišťují, jak velkou mají spotřebu vody, jakou vodu pijí (kohoutkovou nebo balenou) a jaké čistící prostředky se ve škole používají. Navrhují, jak vodou ve škole šetřit.
Přínosy
Přínos pro děti: osvojí si jednoduché výzkumné metody – budou porovnávat, vážit, sledovat, poznávat jak vypadá prostředí, které je obklopuje a společně s učiteli budou zaznamenávat, co v něm chtějí změnit. Budou hledat souvislosti a propojení mezi jednotlivými tématy Ekoškoly.
Přínos pro zaměstnance školy: Zjistí slabé a silné stránky ekologického proozu jejich MŠ. Uvidí v souvislostech, co všechno ovlivňuje životní prostředí v jednotlivých tématech.
Přínos rodičům: Seznámí se blíže s prostředím a problémy MŠ. Seznámí se blíže se zaměstnanci MŠ. Získají možnost ovlivnit činnost a tvář MŠ. Nové poznatky mohou uplatnit ve svých domácnostech.
Více informací o celém programu Ekoškoly naleznete zde: